Ikke overraskende ble det solgt vesentlig flere flasker av Solør Akevitt da den ble lansert i sin tid. Bitter har en vesentlig smalere målgruppe, men at nærmere 2.000 flasker allerede er solgt er de to karene godt fornøyde med.

- Det finnes utrolig mange bittervarianter, men vi følte at en mellomting i smak manglet. Mottakelsen har vært veldig god, men det er nok kanskje helst den eldre garde som tar seg en bitter til ølen, sier Iver Helstad.

Smalere produkt

Hvem som kjøper Finnskog er vanskelig og måle, men ut fra tilbakemeldingene tror de nok at det er folk i alle aldre. Men da med hovedtyngde på de over 60 år.

- Vi visste at dette var et smalt produkt da vi lanserte det, og hadde således ingen store ambisjoner. De på polet mener at i forhold til akevitt er bitter et minimalt produkt, men vår har slått bra an og konkurrerer med de store merkene lokalt, sier Bjørn Ola Bakken.

Planleggingen av en bitter startet allerede i 2012 da karene jobbet med Solør Akevitt. Lokalpatriotismen har nok vært viktig denne gangen også, og mange har nok kjøpt produktet av nysgjerrighet og på grunn av navnet.

Lite sukker

- Ser vi på sukkerinnholdet har Finnskog veldig lite sukker. Den største konkurrenten har 35 sukkerbiter i flaska.  Vår har så lite sukker at den nesten burde vært nøkkelhullmerket, humrer Helstad.

De to forteller at de ikke har planer om å lansere flere produkter med det første nå.

- Nå har vi ikke tenkt noe videre, men en skal aldri si aldri, sier Bakken.